Lepiej później niż wcale.
O tym, że jest profesjonalna firma, która zajmuje się BG Fit dowiedziałem się od znajomego kiedy tylko zacząłem jeździć na rowerze Merida (maj 2013 rok). Od razu pomyślałem, że to musi sporo kosztować. Tematu nie podejmowałem aż do stycznia 2015 roku (w sumie po przejechaniu ponad 36 tys. km na dwóch rowerach Merida i Stevens).
Ale po kolei.
W necie znalazłem namiary na BG Fit AirBike – patrz
Al. Komisji Edukacji Narodowej 49
02-797 Warszawa
tel: 48 22 4058045
mail: airbike@airbike.pl
telefon do fittera Wojtka Marcjoniaka 608 474 699 i wio…machina ruszyła.
Metoda BG Fit (Body Geometry Fit) – ustawienie pozwala na korektę pozycji w oparciu o indywidualny profil biomechaniczny w celu optymalnego wykorzystania siły podczas jazdy na rowerze.
Co wchodzi w skład BG Fit:
- analiza pozycji za pomocą systemu komputerowego (obraz z dwóch kamer),
- pełna ocena elastyczności ciała i budowy anatomicznej,
- analiza budowy anatomicznej stóp i dobór wkładek,
- regulacja siodełka i kierownicy w próbie dynamicznej,
- ocena i regulacja liniowości pracy nóg,
- ustawienie bloków i pedałów,
- dopasowanie właściwego siodła,
- druga wizyta przeznaczona na korektę ustawień,
- filmy z nagraną próbą dynamiczną klienta oraz pełny raport z geometrią roweru przed i po badaniu na firmowym pendrive.
Po co to się robi??
Ano po to żeby jechać szybciej, dalej, wygodniej. Prawidłowa pozycja poprawia komfort i efektywność jazdy oraz pozwala uniknąć kontuzji, co ważne jest zarówno przy jeździe rekreacyjnej jak i wyczynowej.
W sklepie Specialized w Warszawie posiadają wydzielone miejsce u góry, nad salonem sprzedaży, gdzie odbywa się cały proces pomiarowy, który trwa 4-5 godzin.
W pomieszczeniu można śmiało się przebrać w strój, w którym jeździmy i rozpocząć proces ustawień.
Na początek herbata i luźna rozmowa z Wojtkiem, który w formie wywiadu i zadawanych pytań o stanie zdrowia, robi notatki w specjalnym formularzu ustalając czy mieliśmy/mamy jakieś dolegliwości, przebyte choroby, urazy itp.itd.
Jest tych pytań sporo: – ile lat na rowerze – ile godzin tygodniowo – styl jazdy – cele – aktualny stan zdrowia
Po wyczerpaniu pytań przechodzimy do części kolejnej – oględziny fizyczne pacjenta.
Siadam na kozetce, nogi luźno zwisają, Wojtek bardzo dokładnie ogląda moje stopy, kolana i plecy czy nie mam skrzywień, wad anatomicznych czy też przykurczów mięśni. Na razie wszystko jest ok.
Kolejny krok to sprawdzenie zachowania się sylwetki kiedy robimy przysiad na jednej nodze. Pozwala to na sprawdzenie co się w tym czasie dzieje z sylwetką, stopami i kolanami. W moim przypadku zalecił wymianę wkładek do butów o większym stopniu wyprofilowania. Nie zwracałem uwagi na ten element w ogóle jednak okazało się, że jest to bardzo ważne. Pokonując setki kilometrów istotne jest czy w sposób jak najbardziej efektywny przenosimy wytworzoną siłę na pedały, nie męcząc zbyt bardzo stóp.
Ten element sprawdzianu ukształtowania stóp przeprowadza na specjalnym urządzeniu, na którym stajemy gołymi stopami. Odciski pozostawione na powierzchni w sposób idealny przedstawiają stan naszych stóp: prawidłowe – czerwone wkładki +; wymagające korekty – niebieskie wkładki ++; wymagające dużej korekty – seledynowe +++.
Teraz czas na faktyczne ustawienie roweru w specjalnych uchwytach i wskoczenie na siodło (stare jeszcze). Po przyklejeniu odpowiednik znaczników na kolana i boki nóg Wojtek uruchamia kamerę boczną i od przodu a następnie rozpoczyna się filmowanie jazdy. Po kilu minutach schodzę z roweru i słucham uwag, które Wojtek omawia przeglądając nagrany materiał. Posługując się odpowiednimi wzorami i ustalonymi naukowo kątami wskazuje na popełnione błędy w ustawieniu poszczególnych elementów roweru: siodełko, pedały, kierownica, mostek.
Przejeżdżając tysiące kilometrów nigdy nie wgłębiałem się w szczegóły ustawienia roweru. Jak bardzo jest to ważne mogłem się przekonać na własnej d…ie.
Dobór prawidłowego siodełka
Następny pomiar to zmierzenie odległości pomiędzy guzami kości kulszowych w celu dobrania najlepszego siodełka. Siadamy na specjalnym zydelku/krzesełku na którym umieszczona jest dająca się formować poduszka żelowa i po chwili zostawiamy odbite dwa miejsca wklęsłe. Odległość tą mierzy fitter specjalnym suwakiem umieszczonym na skali pomiaru i określa optymalną szerokość siodełka, które będzie nam potrzebne do długodystansowej jazdy. I co się okazuje?? Siodełko dotychczas wykorzystywane przeze mnie było zbyt wąskie.
Po zmianie siodełka na szersze i przesunięcie do przodu w ustawieniu, kiedy rozpocząłem kręcenie korbą czułem, że automatycznie zwiększyła się kadencja. Potwierdził to również nagrany materiał. Kolejnym elementem, który nie „pasował” Wojtkowi to było ustawienie pedałów: zbyt blisko w stosunku do osi roweru. Kilka podkładek włożonych pomiędzy pedał a korbę rozwiązało problem.
Ale to nie wszystko. W dalszej części dopasowane zostały chwyty roweru (mam specjalne ze skrzydełkami, na których opieram przeguby dłoni w czasie jazdy) oraz opuszczone delikatnie w dół klamki hamulców.
PODSUMOWANIE
Muszę się przyznać, że jestem bardzo zadowolony z całej operacji. Pozwoliło mi to na szersze spojrzenie na podstawowe, nieznane dotychczas elementy ustawienia roweru. Jak łatwo można zrobić sobie krzywdę mając fatalnie dobrane ustawienie, dowiadujemy się przechodząc to właśnie BG Fit.
Pomimo faktu, że swój rower składałem u profesjonalisty (trenera kadry Polski przełajowców) tego elementu jakim jest Body Geometry Fit – po prostu zabrakło.
Lepiej później niż wcale
bardzo pasuje do mego krótkiego opisu. Z czystym sumieniem polecam teraz każdemu, kto chce pokonywać setki kilometrów na rowerze, zapisanie się na BG Fit. Ktoś powie, no tak ale fundusze nie pozwalają… Nie ma nic droższego od zdrowia.
W cenie tej usługi jest kolejny pomiar gratis. Zastanawiam się czy na drugi pomiar nie wziąć drugiego roweru, który wykorzystuję do jazdy przy niesprzyjającej pogodzie.
Oczywiście zamówiłem siodełka Specialized Romin Evo Pro 155 mm różniące się kolorem: białe do Stevens’a a czarne do Meridy w moim ulubionym sklepie: – patrz
Podlaskie Centrum Rowerowe SPRINT
ul. Sienkiewicza 81/3, 15-003 Białystok
tel. 85 676 13 95
Już nie mogę się doczekać jazdy w nowym siodle.